27 de maig de 2020

La Gemma i la Kena són les Stalkers del Festival Sismògraf. L’any passat van iniciar una ruta per diferents festivals catalans juntament amb altres stalkers i aquest any han presentat el seu projecte a La Cambra Magmàtica. Els hem demanat que ens facin una valoració de l’experiència.

Fa una mica més d’un any que la Tena Busquets ens va proposar formar part d’un nou projecte impulsat per quatre dels festivals més importants de les arts vives a Catalunya: el Sâlmon, el Sismògraf, FiraTàrrega i el TNT. Aquestes estructures, juntament amb la complicitat dels ajuntaments de Sant Hipòlit de Voltregà, Alcover i El Prat de Llobregat, proposaven a dotze joves d’entre 18 i 25 anys interessats i/o implicats en les arts vives, participar d’una experiència al voltant de la idea de curadoria. Al llarg del darrer any, hem pogut aproximar-nos a aquests quatre festivals posant el focus en diferents aspectes de la curadoria i també de l’organització de festivals que ens han ofert una visió global del sector cultural.

A principis del 2019 va començar el nostre recorregut al festival Sâlmon de Barcelona, on ens vam trobar per primera vegada amb la resta de companys, posant la mirada en la part artística i conceptual dels espectacles i festivals d’arts vives amb l’acompanyament de Neto Machado i Jorge Alencar, curadors i artistes brasilers. Ens vam trobar de nou a l’abril, al festival Sismògraf, on en Ricard Sargatal, la Susanna Alsina i l’Esther Forment ens van introduir al món de la gestió i producció cultural i vam seguir l’itinerari al setembre a Fira Tàrrega en què vam posar el focus en la tècnica i en l’alta implicació de diferents agents de la ciutat per poder dur a terme la fira de la mà de la Brigada Municipal i la tècnica de programació Maria Capell. Vam tancar el 2019 a Terrassa al festival TNT en què en petits grups vam fer una mirada entorn la programació acompanyant a professionals d’estructures molt diverses d’àmbit nacional i internacional. El final del primer cicle arriba al Sâlmon 2020, on ens trobem de nou tot el grup i on ens acompanyen el ballarí Bruno Levorin i l’artista i investigador Nacho de Antonio que posen l’accent en la dramatúrgia de la curadoria.

Aquest 2020 Stalkers inicia la segona fase en què els joves de cada municipi presentem el nostre propi projecte amb l’acompanyament de l’estructura municipal que els recolza, pensat pel context concret de la seva regió. En el cas d’Olot, el projecte que hem presentat s’ha ideat juntament amb la direcció del Sismògraf coneixent de primera mà les necessitats del festival i que porta per nom Cambra Magmàtica. Un espai dedicat a la presentació de projectes que s’estan gestant, tant en fase de recerca com en fase final de creació, als professionals assistents al festival.

Formar part d’aquest dispositiu ens ha donat l’oportunitat de conèixer un nombre importantíssim de propostes, mecanismes i agents del panorama escèncic actual. Durant aquestes darreres cinc trobades, hem pogut visionar més de 60 espectacles, concerts i mostres de processos. Hem assistit a conferències, speed meetings, reunions i petites càpsules de formació, hem visitat teatres i centres de creació i tantes altres coses a les quals no hauríem tingut accés, que fa que ens sentim extremadament afortunades de ser Stalkers. A més a més, el format ens ha permès compartir i debatres aquestes vivències de forma col·lectiva, que ha enriquit encara més l’experiència. Hem teixit vincles i complicitats i ens hem nodrit de la diversitat de perfils que integren el grup -tant a nivell de territoris i contextos de cadascú com pels interessos en propi sector cultural i artístic- i això ens ha permès eixamplar la mirada i adquirir una perspectiva molt més sòlida, tant a nivell de les pròpies propostes artístiques que hem pogut conèixer com de les singularitats de cadascun dels contextos dels festivals.

Gemma Roura i Kena Rodríguez