Les erupcions són línies argumentals que flueixen per la programació del festival. Sovint són idees que emergeixen soles, sense anar-les a buscar. Idees que es van fent intenses a mesura que les creadores participants ens van compartint els fonaments dels seus projectes artístics. Sovint és un mot que ressona, amagat rere formats o estètiques molt diferents, però que ens transporta a un entorn d’interrogants comuns, de recerca compartida.
Sota aquesta paraula tan bonica que molts dels creadors i creadores d’enguany fan aparèixer als seus dossiers hi conviuran propostes que reflexionen física i emocionalment sobre la terra, les geografies, sobre què hi ha sobre i què hi ha sota i com és i com es mou allò que trepitgem.
Lorna Rees & Activate performing Arts ens faran escoltar el moviment de les plaques tectòniques, Quim Girón i Moon Ribas ens proposaran sentir els terratrèmols, CiRcoLando ens parlarà de la dimensió tel·lúrica dels volcans, Trickster-p ens faran jugar amb i contra la natura, Bigert & Bergström ens mostraran com desafiar un tornado, els mapes de Maria Camila Sanjinés ens connectaran amb la memòria i l’emoció, i Ariadna Rodriguez i Iñaki Alvarez / nyamnyam ens incitaran a una reflexió sobre el lloc i el paisatge, i sobre com situar-s’hi.
Topofílies, cartografies emocionals o narratives situades que ens ajuden a construir la nostra mirada i la nostra relació amb el lloc, fent que aquest esdevingui, per excés o per defecte, part de la nostra identitat personal i col·lectiva.
Al Sismògraf 2024 hi trobarem tot de propostes artesanalment tecnològiques, com poden ser les d’Albert Coma, que ens convidarà a passejar entre objecte en desús als quals ha dotat de nous usos, o Kònik Thtr, que ens proposarà un espectacle i també un joc amb RV sobre les deixalles que generem. D’altres que reivindicaran el moviment coreogràfic d’unes mans fabricant un Cove (Última Vèrtebra) amb saviesa ancestral o que ens mostraran la construcció d’Una Illa (Agrupación Señor Serrano) amb l’ajuda d’intel·ligències artificials. També hi haurà un recorregut amb audioguia sobre El dia que va morir l’últim panda o el documental artístic sobre un intent d’aturar un tornado (The weather war).
Creadors i creadores s’interroguen sobre els objectes i els usos de passats recents o remots, sobre memòries ancestrals, al mateix temps que ens proposen posades en escena realitzades amb tecnologies innovadores.